Südwand klettersteig

Oblast Alpy-Sev. váp. - okolí Salzburgu, Berchtesgadenské Alpy
Stát Rakousko
Vrchol(y) Persailhornu 2347m
Obtížnost (dle průvodce)* Těžká (B/C)

Krása Pěkná  2/3 -
Tech. náročnost Mírně obtížné (B)  2/5 -
Exponovanost Exponované  2/3 -
Kvalita jištění Perfektní  3/3 -
Návštěvnost Navštěvovaná cesta  2/3 -

parkoviště - Peter Weichentahaler H. - klettersteig - vrchol - Peter Weichentahaler H. - parkoviště

2 km S  směrem od obce směrem od obce Saalfelden am Steinernen Meer. .
Příjezd autem: Po silnici B311 od severu do Saalfeldenu / Saalfelden am Steinernen Meer/. U okraje obce ihned na první křižovatce vlevo na Pabing, tím projedeme a dál na Bachwinkl. Silničkou až téměř na konec – zde před koncem vlevo rozcestník s několika ukazateli. U něj vlevo na parkoviště v lese.

Z parkoviště po pár metrech levou cestou a po další minutě vlevo most / silnice jde brodem/. Kousek proti toku a vlevo serpentinou pěšiny výše opět na silnici. Po ní asi 100 m vpravo. Nyní jsme u rozcestníku – vlevo i rovně trvá cesta k chatě Peter Weichentahaler H. stejně dlouho 2,5 h . Vlevo cesta 412. Cesta razantně stoupá serpentinami, časté lavičky na vyhlídkách. Cestou na pěšině hodně kořenů – asi při mokru zejména při sestupu bude nepříjemná. Asi po ¾ h se stoupání zmírní a cesta stoupá pozvolněji podél hřebene.
Něco přes hodinu je to do sedla Kreuzweg 1345m – zde křižovatka. Zprava přichází cesta 412e jdoucí údolím, rovně pokračuje cesta k chatě Peter Weichentahaler H. 1 h a vlevo odbočují 2 varianty delší – 1,5 h. Doporučuji vzhůru tu nejkratší. Cesta stoupá serpentinami ve skalkách a pak dál k chatě. / Od parkoviště 2 h/.
Od chaty pokračujeme dál po cestě 428 k masivu. Po chvíli vpravo odbočuje cesta vedoucí dolů přes salaše. Na další křižovatce vlevo odbočuje cesta na Wildental Kl. č. 428B, vpravo Südwand klettersteig 428c. Lehce stoupajícím traverzem podcházíme svahy vpravo až k nástupu. U počátku je jeskyně, kde se lze schovat např. v případě bouřky.

U nástupu --- žebřík, nad ním snadno A-B. Náledující žebřík je

Sestupovat můžeme výstupovou cestou, nebo od křižovatky v horní části odbočit vpravo dolů "pěší normálkou". Cesta je ale nepříjemná - suť na skále. Sestoupíme skalkami na výstupovou cestu a tou k chatě Peter Weichentahaler H.
Odtud můžeme sestupovat po výstupové cestě, doporučuji ale sestup po cestě Jagasteig . To je ta těžší ze dvou delších cest. Obě společně klesají na druhé straně chaty. Cesta je celkem pohodlná, serpentiny dolů. Scházíme až na křižovatku. / 15 minut/ Zde vpravo zdroj vody – asi pro chatu – s nádrží a čerpadlem. Z přepadu vede trubka a z ní teče voda. Odtud pokračuje jednak cesta dál vpravo dozadu do údolí, jednak vlevo ještě obě cesty dolů vedou společně a lehce klesají. Na další křižovatce odbočuje těžší cesta Jagasteig vlevo, druhá cesta Schattseitweg dál klesá (a na závěr pak musí do sedla opět stoupat).
Pokračujme tedy vlevo; cesta traverzuje. Na skalnatých žebrech dráty – většinou A, níže pak i kramle – možná A-B. Pak ocelová lávka a dolů kramle -zde kus dolů. Cesta opět klesá, opět dráty. Nakonec traverz a asi 5-10 m vzhůru na křižovatku v sedle. (od chaty asi 50 minut)
Ze sedla doporučuji sestup cestou ke konci silnice- 412e. Ta se sedla celkem rychle klesá, povrch příjemně vyštěrkovaný. Jde se dobře. Serpentinami dolů, pak rychle dolů vlevo, skoro až na dno údolí.
Kus dokonce dnem údolí po štěrkových nánosech v korytu potoka. Pak pěšina odbočuje vpravo a klesá k dolní stanici lanovky k chatě. U konce silnice je i vyvedený pramen vody. Po silnici k ranní odbočce a dál na parkoviště - od chaty asi 2 h.