Lužická spojka

Oblast Území Čech, České Středohoří
Stát Česko
Vrchol(y) Vaňovská skála
Obtížnost (dle průvodce)* Velmi Těžká (D)

Krása Pěkná  2/3 -
Tech. náročnost Velmi těžké (D)  4/5 -
Exponovanost Exponované  2/3 -
Kvalita jištění Perfektní  3/3 -
Návštěvnost Navštěvovaná cesta  2/3 -

Parkoviště - nástup - cesta Lužická spojka - parkoviště

2 km JV  směrem od obce Podlešín.
Příjezd autem: Od dálnice D8, případně od silnice E442 od Teplic k dálničnímu sjezdu Řehlovice. Odtud úzkou silničkou přes Suchou na Stebno a dále do Podlešína. Nebo z Ústí nad Labem přes Hostovice do Podlešína.
Z Podlešína pokračujeme směr Chvalov. Asi po 1,5 km silnice podjíždí dráty vysokého napětí 110 kV a blíží se k lesu. Zde vlevo před lesem se parkuje.

Od parkoviště u kraje lesa vyjetou polní cestou kolmou na příjezdovou silnici směrem na okraj planiny asi 500 m, u konce se lehce stáčí vlevo. Zde na hraně vyúsťuje vlastní zajištěná cesta u vyhlídky Skály. V uvedené trase má vést odbočka žluté turistické značky, kterou jsem ale nenašel.
Od vyústění konce zajištěné cesty asi 50 m vpravo, na stromu šipka ukazující místo sestupu.
V r. 2019 byla první část sestupu serpentinami ve strmém stahu přijištěna fixovaným horolezeckým lanem. Spodní část sestupu již bez lana. Po dosažení skal postupujeme podél jejich úpatí stále vlevo k nástupu. Tento sestup je hodně hlinitý, cesta ujíždí, rozhodně nedoporučuji za mokra.
Celkově nástup představuje sklesání od parkoviště o 120 m.

Od nástupu nejprve mírné stoupání A, B, stále ještě místy hlinité. Na čistou skálu se dostaneme v kramlovém úseku C, výše jedno místo C/D. Jsou zde použity široké kramle na obě nohy.

Pokračuje další místo s kramlemi C, které střídá snadnější úsek B vedoucí kolem vrcholové knížky. Následuje opět těžší úsek D, snadnější C, :: C/D a opět D.

Některá místa mají kramle ve větších vzdálenostech, což může cestu ztěžovat pro malé postavy.
Závěr je již snadný k vyhlídce a na hranu planiny.

Autoři cesty uvádí obtížnost C, já uvádím obtížnost přizpůsobenou zvyklostem v Rakouských Alpách

Přes louku návrat zpět na parkoviště