Rote Säule C-var D/E

Oblast Alpy-Dolomity-Lienzske, Venediger-Gruppe
Stát Rakousko
Vrchol(y) Rote Säule 2820m
Obtížnost (dle průvodce)* Těžká (C)

Krása Unikátně krásná  3/3 -
Tech. náročnost Těžké (C)  3/5 -
Exponovanost Exponované  2/3 -
Kvalita jištění Perfektní  3/3 -
Návštěvnost Navštěvovaná cesta  2/3 -

P Bodenalm - Sajathütte - výstup - sestup - Sajathütte - P Bodenalm

1 km SV  směrem od obce Prägraten.
Po silnici B108 Lienz – Mittersill do Matrei in Osttirol. Zde na zápe silnicí L24 směr Prägraten. Asi 1 km před Prägraten vpravo úzkou silničkou směr Wallhorn a dále na parkoviště Walllhorn-Boden jinak též Bodenalm.. U posledního domu Wallhornu automat na parkovací lístky. V r. 2021 celodenní lístek 6E.

Od parkoviště stoupáme po značené cestě směr Bodenalm.
Od Bodenalmu stoupáme dále silničkou k SZ. Posléze opouštíme silničku a cesta stoupá vpravo, zpočátku strměji, posléze lehce klesající traverz do údolí potoka Timmelbach. U druhé salášky – ještě před dolním koncem nákladní lanovky k chatě Eisseehütte – vlevo odbočuje cesta k Sajathütte.
Kousek stoupá strmě, pak pozvolně stoupání vlevo k výhledu a odtud dále mírné stoupání až k chatě Sajathütte.

Od chaty pokračujeme severním směrem po cestě na Kreuzspitze asi 200m. Zde se ocitáme pod východní stěnou Rote Säule a odbočujeme k nástupu.

Přicházíme nejprve k nástupu cesty obtížnosti D/E. Pokud chceme zvolit variantu s obtížností B, stoupáme ještě kousek vpravo k prvému žebříku.

Přímá cesta má obtížnost D/E. Ihned v úvodu je zde stěnka obtížnosti D, za ní následuje prvý, lehce převislý žebřík C/D a za ním druhý, 14 m dlouhý, ještě převislejší D/E. Od jeho konce odbočíme vpravo pod třetí žebřík.

Do tohoto místa ústí také varianta obcházející úsek E o obtížnosti B. Ta zahrnuje dva žebříky.

Následující třetí žebřík není převislý, ale je 15 m dlouhý.

Na ním následuje úsek B/C a C. Těžší místa jsou plotnovitá, bez stupů.

S vrcholku se sestupuje pěšinou k západu. Na prvých metrech je (2021) dokonce horolezecké lano na přidržení. Do prvého sedla, traverz protější stěny věžičky a pak vlevo dolů s lanem na přidržení a zpět k chatě. K chatě asi 45 minut.