Wildfrauensteig – Bosruck Nordostgrat

pohled zpět na výstupový hřeben

Oblast Alpy-Sev. váp. - okolí Totes Gebirge, Ennstaller Alpen
Stát Rakousko
Vrchol(y) Bosruck
Obtížnost (dle průvodce)* Těžká (B/C)
Nadmořská výška 1992 m n. m.

Krása Pěkná  2/3 -
Tech. náročnost Mírně obtížné (B)  2/5 -
Exponovanost Exponované  2/3 -
Kvalita jištění Občas by slabší povaha uvítala víc  2/3 -
Návštěvnost Navštěvovaná cesta  2/3 -

P - Ochsenwaldalm - Aringalm - klettersteig - Aringalm - Ochsenwaldalm - P

4 km JV  směrem od obce Spital am Pyhrn.
Příjezd autem: Z Lince po dálniciA1 a A9 do Spital am Pyhrn. Alternativně mimo dálnici po silnici Enns, Steyr, B140, B138.
V Spital am Pyhrn do středu města a k východu po Weinmeisterstrasse , podjezd železniční trati a vzhůru údolím do Grünau. Zde silnice začíná ryhle stoupet de levého úbočí a v serpentinách pokračuje směr Bosruckhütte.. Parkujeme nejlépe na parkovišti těsně před výjezdem z lesa, poblíž cesty na Ochsenwaldalm.

Z parkoviště po značené cestě 613 k Ochsenwaldalm a za ní stoupáme dále ke kapličce, na křižovatce lehce vlevo a kolem kapličky projdeme do lesa.
Zde rychle vzhůru, později mírněji stoupáme vlevo až na pláně Aringalm..
Zde stoupáme šikmo vpravo a křižujeme několik příjezdových cest. Po nejvyšší silničce směřujeme k poslednímu stavení, malé meteorolgické stanici a pastvinami dále lehce vlevo do sedla.

V sedle je šipka vpravo podél plotu k lesu k nástupu na klettersteig. Jsou zde tabule varující před obtížností cesty. Cesta není sice uvedena vysloveně jako klettersteig, a řada lidí ji také chodí bez ferátového vybavení, ale rozhodně to není ani klasický technicky jednoduchý zajištěný chodník. Na trase jsou i v exponovaných místech úseky I- bez zajištění a vzhledem k pěšině v zatravnění vedoucí hřebenem je varování před přístupem na cestu, zejména za mokra a pro málo zkušené, určitě na místě.
Vstupem do lesa začíná velmi strmý výstup vzhůru, později podél skalek o něco méně strmé. Cesta vede hřebenem, či částečně vpravo od něj, překonává několik vrcholů, mezi i hlubší sedla. Některá místa v traverzech I, i exponované, rozhodně nevhodné za mokra.

Návrat je možný buď stejnou cestou, nebo můžeme pokračovat po hřebeni dále - po cestě 610 - na Kitzstein, zde vlevo dolů po cestě na Ardvingalm, a odtud po cestě 613 stoupáme 400 m do sedla. Tato varianta je delší.

Z Aringalmu můžeme sestupovat po výstupové cestě, nebo pokračovat po silničce, která mírně klesá, až do údolí kde vlevo vede cesta okolo chaty Bosruckhütte. k parkovišti, , nobo můžeme pokračovat vpravo k chatě Rohrauerhaus.

Literatura
Mapa Kompass WK 69 Gesäuse-Pyhrn-Eisenerz
Web https://www.bergsteigen.com/touren/klettersteig/wildfrauensteig-bosruck-nordostgrat/
Počasí
Chaty Ochsenwaldalm, Aringalm – pokud jsou otevřené,
Bosruckhütte
Obrázek (Hlavní) pohled zpět na výstupový hřeben