Stodertalersteig

Oblast Alpy-Sev. váp. - okolí Totes Gebirge, Totes Gebirge
Stát Rakousko
Vrchol(y)
Obtížnost (dle průvodce)* Lehká (B)

Krása Pěkná  2/3 -
Tech. náročnost Mírně obtížné (B)  2/5 -
Exponovanost Exponované  2/3 -
Kvalita jištění Perfektní  3/3 -
Návštěvnost Navštěvovaná cesta  2/3 -

P - Prielschutzhaus - kletterteig - Prielschutzhaus - P

3 km JZ  směrem od obce Hinterstoder.
Z Lince po dálnici A1 a A9 do Spital am Pyhrn. Alternativně mimo dálnici po silnici Enns, Steyr, B140, B138. Za Klaus an der Pyhrnbahn odbočíme vpravo posilnici L552 do Hinterstoderu. Projedeme městečkem z pak odbočíme vpravo ulicí Goierweg na parkoviště Hinterberg.
Parkoviště je placené – v r. 2023 4E za 6h a 5E za 24 h. Oficiální parkovací doba je 7-20 h, je zde zákaz nocování.

Z parkoviště jdeme po trase cyklotrasy na křižovatku za Polsterstüberl. Zde se napojíme na cestu č. 201 s tou pokračujeme do hloubi údolí.
Asi po se cesta odpojuje z lesní silničky vedoucí k dolní stanici nákladní lanovky pro Prielschutzhaus.
Značka odklání vpravo a po dosažení potoka začíná rychle stoupat. Nejprve jde vpravo od koryta potoka, pak zhruba po hodině chůze vlevo vodopád Klinserfall Je to jediné místo, kde se dá dostat až k vodě. Následuje velká serpentina vpravo a zase vlevo. Kolem skalek s jeskyní a velký traverz do svahu vpravo pod lanovku. V podstatě pokračujeme souběžně s ní, výše pak nad ní až k Chatě Prieschutzhaus.

Od chaty pokračujeme značenou cestou č. 201. Na dvou křižovatkách odbočíme vždy vlevo. Cesta chvíli stoupá, pak traverz a následuje prudký výstup do Klinserscharte. Zde v sedle vlevo kříž.

Ze sedla pokračujeme dnem údolí – asi i do pozdního léta zde jsou sněhová pole - k odbočce našeho klettersteigu vlevo.

Cesta nejprve stoupá suťovým svahem vpravo, pak kličkuje mezi skalkami a podrostem a nakonec se u úpatí skal stáčí vlevo. V suťovém svahu je cesta kupodivu pěkná, nepřesucená sutí. Výše je to horší a poslední kus nejhorší. Před místem, kde se dá obléknout vybavení je ještě asi 3 m traverz dosti strmého sněhového pole.

Vlastní klettersteig je v dolní části kramlový žebřík se zajištěním drátem, výše uhýbá vlevo a opět kramlový žebřík. Ještě výše pak zajištění v jednodušším terénu. Ale je to dost strmé, takž přilby se určitě mohou hodit. Výše ještě další kramlové žebříky, traverz vlevo a dál vzhůru

Od konce klettersteigu po kamenité planině vlevo na značenou cestu. Odtud je možno vystoupat na Spitzmauer 2446 m- tj asi 310 m převýšení.
Sestupujeme po normální značené cestě. Cesta nejprve mírně klesá do výrazného sedla v bočním hřebeni cca Maisenbergsattel 2080 m 15,11 h, cestou překonáváme letos i dost velké sněhové pole. Následuje rychlý sestup na druhé straně hřebene. Dále pokračuje dlouhá cesta mírně klesajícím údolím, postupně se stáčí vpravo a na konec se musí i kousek stoupat. Cesta pokračuje přes několik dalších sněhových polí – tentokrát ne strmých.
Pokračujeme v sestupu k odbočce na klettersteig a dál pokračujeme po nástupové cestě.

Literatura
dolní část
horní část
počátek zajištěné cesty
Pohled od křižovatky v údolí k nástupu