Wildental Klettersteig

Oblast Alpy-Sev. váp. - okolí Salzburgu, Berchtesgadenské Alpy
Stát Rakousko
Vrchol(y) Persailhorn 2347m
Obtížnost (dle průvodce)* Těžká (B/C)

Krása Pěkná  2/3 -
Tech. náročnost Mírně obtížné (B)  2/5 -
Exponovanost Exponované  2/3 -
Kvalita jištění Perfektní  3/3 -
Návštěvnost Navštěvovaná cesta  2/3 -

parkoviště - Peter Weichentahaler H. - klettersteig - Persailhorn - Peter Weichentahaler H - parkoviště

2 km S  směrem od obce Saalfelden am Steinernen Meer.
Příjezd autem: Po silnici B311 od severu do Saalfeldenu / Saalfelden am Steinernen Meer/. U okraje obce ihned na první křižovatce vlevo na Pabing, tím projedeme a dál na Bachwinkl. Silničkou až téměř na konec – zde před koncem vlevo rozcestník s několika ukazateli. U něj vlevo na parkoviště v lese.

Z parkoviště po pár metrech levou cestou a po další minutě vlevo most / silnice jde brodem/. Kousek proti toku a vlevo serpentinou pěšiny výše opět na silnici. Po ní asi 100 m vpravo. Nyní jsme u rozcestníku – vlevo i rovně trvá cesta k chatě Peter Weichentahaler H. stejně dlouho 2,5 h . Vlevo cesta 412. Cesta razantně stoupá serpentinami, časté lavičky na vyhlídkách. Cestou na pěšině hodně kořenů – asi při mokru zejména při sestupu bude nepříjemná. Asi po ¾ h se stoupání zmírní a cesta stoupá pozvolněji podél hřebene.
Něco přes hodinu je to do sedla Kreuzweg 1345m – zde křižovatka. Zprava přichází cesta 412e jdoucí údolím, rovně pokračuje cesta k chatě Peter Weichentahaler H. 1 h a vlevo odbočují 2 varianty delší – 1,5 h. Doporučuji vzhůru tu nejkratší. Cesta stoupá serpentinami ve skalkách a pak dál k chatě. / Od parkoviště 2 h/. Od chaty pokračujeme dál po cestě 428 k masivu. Po chvíli vpravo odbočuje cesta vedoucí dolů přes salaše. Na další křižovatce vlevo odbočuje cesta na Wildental Kl. č. 428B, vpravo Südwand klettersteig 428c.
Nejprve traverz, pak dalším „žebrem“. Je tu sice drát, ale je to tak A, občas A/B. Asi stačí na přidržení. Stoupáme k rozcestníku. Zde vzhůru normálka obtížnosti A - Saalfeldner Hohenweg, náš Wildental Klettersteig pokračuje vlevo.

Nejprve trochu dolů – tak A/B, pak traverz Wastlpromenade. V něm přechod hladké stěnky – se stupadlem. Traverz dál pokračuje – opět snazší.
Cesta se stáčí vpravo a stoupá. Krátké stoupání B/C a pak již snáze B. V horní části na skále položené 3 kovové žebříky na hladké skále. Kousek za nimi křižovatka, kde zprava přichází Südwand klettersteig i Normálka. Odtud asi 3 m stěnka a pak dále hřebenem již snadněji k vrcholu Persailhornu 2347m.

Sestup s vrcholu zpět ke křižovatce. Normálka vede sice ani nenáročným, leč rychle klesající skalnatým terénem kde všude je spousta suti. Proto pro sestup doporučuji Südwand klettersteig. Zpočátku hřebínek B, pak cesta uhýbá do jižního úbočí. V sestupu je 4-5 žebříků – některé svislé, některé šikmé. Na kramlích je nutno používat i přírodní stupy. Od posledního žebříku sestoupíme k chatě Peter Weichentahaler H. – cca 30 minut.
Odtud můžeme sestupovat po výstupové cestě, doporučuji ale sestup po cestě Jagasteig . To je ta těžší ze dvou delších cest. Obě společně klesají na druhé straně chaty. Cesta je celkem pohodlná, serpentiny dolů. Scházíme až na křižovatku. / 15 minut/ Zde vpravo zdroj vody – asi pro chatu – s nádrží a čerpadlem. Z přepadu vede trubka a z ní teče voda. Odtud pokračuje jednak cesta dál vpravo dozadu do údolí, jednak vlevo ještě obě cesty dolů vedou společně a lehce klesají. Na další křižovatce odbočuje těžší cesta Jagasteig vlevo, druhá cesta Schattseitweg dál klesá (a na závěr pak musí do sedla opět stoupat).
Pokračujme tedy vlevo; cesta traverzuje. Na skalnatých žebrech dráty – většinou A, níže pak i kramle – možná A-B. Pak ocelová lávka a dolů kramle -zde kus dolů. Cesta opět klesá, opět dráty. Nakonec traverz a asi 5-10 m vzhůru na křižovatku v sedle. (od chaty asi 50 minut)
Ze sedla doporučuji sestup cestou ke konci silnice- 412e. Ta se sedla celkem rychle klesá, povrch příjemně vyštěrkovaný. Jde se dobře. Serpentinami dolů, pak rychle dolů vlevo, skoro až na dno údolí.
Kus dokonce dnem údolí po štěrkových nánosech v korytu potoka. Pak pěšina odbočuje vpravo a klesá k dolní stanici lanovky k chatě. U konce silnice je i vyvedený pramen vody. Po silnici k ranní odbočce a dál na parkoviště - od chaty asi 2 h.